Masterclasses en

korte trainingen 

 

Doelgroep 

 

Als je je punt wil maken op het podium, als je wil blijven boeien en overtuigen, is er altijd wat nieuws te leren. Over hoe je een verhaal kunt houden dat past bij het moment, hoe je je impact kunt vergroten via sociale media, over hoe je je stem nóg beter kunt gebruiken. Om maar wat voorbeelden te noemen. De Speechschrijversvakschool biedt ieder half jaar een aantal korte trainingen en workshops om steeds beter dat podium te pakken. 

Masterclass: ‘Overtuigen met taal’

Trainer: Renée Broekmeulen

5 november 2024

‘Doe mij maar de feiten’ hoor ik mensen vaak zeggen. Maar de feiten alleen zijn vaak niet overtuigend, en meestal niet echt leuk of boeiend om naar te luisteren. Om mensen écht te overtuigen én te boeien moet je ze ‘verleiden’. Dat doe je door woorden te gebruiken die bij je publiek passen, door verhalen te vertellen die luisteraars aanspreken, door voorbeelden te gebruiken die mensen herkennen. 

Opzet: je leert hoe je de juiste woorden, verhalen en retorische stijlmiddelen kunt gebruiken om je speech kleur, geur en smaak te geven.  Van een boeiend begin tot een sterk slot. De masterclass is natuurlijk geen volledige vaktraining, maar wel een nuttige (eerste) kennismaking met de kunst en kunde van een goede speech.

Leerdoelen: na de masterclass weet je hoe je speeches – en andere teksten – boeiender en beeldender maakt.

Renée Broekmeulen schrijft al ruim 25 jaar speeches voor politici en bestuurders, managers en CEO’s. Daarnaast traint ze al meer dan 20 jaar de speechschrijvers die werken voor lokale en landelijke overheden en in het bedrijfsleven. In 2022 kwam haar boek ‘De Speechschrijver’ uit vol verhalen en tips over de kunst en kunde van een goede speech. Zij is ook de oprichter en eigenaar van de Speechschrijversvakschool.

Studiebelasting: 1 dagdeel training, geen voorbereiding

Kosten: 300 euro (ex btw)

 

Masterclass: ‘Hou het kort! Verhalen vertellen in 80 woorden’

Trainer: Karel Feenstra

14 november 2024

De kortste roman ooit geschreven telde zes woorden. En geen lezer hield de ogen droog. Goede verhalen ontlenen hun kracht niet aan de hoeveelheid woorden. Vaak geldt zelfs: hoe korter, hoe krachtiger. En dat is best moeilijk als je veel te vertellen hebt. Maar hoe herken je de overtollige woorden? Wanneer is een verhaal nou een goed verhaal? In deze masterclass laat columnist en speechschrijver Karel Feenstra zien dat tachtig woorden vaak genoeg zijn.  Dat helpt je niet alleen om scherper te formuleren maar ook om je verhaal goed te presenteren op sociale media.

Opzet: Schrijven is schrappen. Om goed te kunnen schrijven moet je weten wat je vertellen wil. De toverkracht van een goed verhaal kan niet zonder nuchtere techniek. In deze masterclass ontrafelen we de structuren die verhalen hun aantrekkingskracht geven. Aan de hand van literaire voorbeelden en filmklassiekers leggen we het patroon bloot waarop elk goed verhaal gebaseerd is. Daarmee gaan we aan het werk. Je gaat naar huis met een goed verhaal in tachtig woorden.

Leerdoelen: Na deze masterclass kijk je met andere ogen naar verhalen. Je zal strenger naar je pen kijken. Daar zullen straks misschien wat minder woorden uit vloeien, maar wat er uitkomt, zal sterker zijn! Of dat nu een speech, een corporate story of een kort verhaal is.

Karel Feenstra is schrijver, copywriter en werkt ruim zes jaar als speechschrijver bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Sinds 2013 schrijft hij elke week een column in tachtig woorden voor literair platform Tzum.

Studiebelasting: 1 dagdeel training, 1 uur voorbereiding

Kosten: 300 euro (ex btw)

Training: ‘Onderscheiden en herdenken’

Trainers: Renée Broekmeulen en Marit Camphuijsen

19 november 2024

Een onderscheiding uitreiken, een oorlog, ramp of aanslag herdenken. Het zijn bijzondere momenten die dus vragen om bijzondere speeches. Momenten die, zeker in gemeenten, ieder jaar weer op de agenda staan. Het is een uitdaging om daar – steeds weer – iets moois van te maken. Om een lintjesspeech te schrijven die mensen echt in het zonnetje zet. Om een herdenkingsspeech te schrijven die mensen echt aan het denken zet.

Opzet: je leert hoe je verhalen en beelden kunt vinden en gebruiken om je boodschap concreet en aansprekend te maken. Je leert hoe je ervoor zorgt dat de jaarlijkse herdenkingsspeech toch ieder jaar een originele invalshoek krijgt. Ook leer je hoe je met een hoorbare rode draad je speech samenhang geeft en hoe je met beeldende taal en stijlfiguren kunt zorgen dat je speech niet alleen goed klinkt maar ook indruk maakt.

Marit Camphuijsen werkt ruim zes jaar als speechschrijver bij de gemeente Rotterdam en is gespecialiseerd in het schrijven van speeches voor koninklijke en gemeentelijke onderscheidingen, waaronder de teksten voor de burgemeester bij de jaarlijkse Lintjesregen. Daarnaast schrijft ze veel speeches voor de jaarlijkse herdenkingen rond de Tweede Wereldoorlog.

Renée Broekmeulen schrijft al ruim 25 jaar speeches voor politici en bestuurders, managers en CEO’s. Daarnaast traint ze al meer dan 20 jaar de speechschrijvers die werken voor lokale en landelijke overheden en in het bedrijfsleven. In 2022 kwam haar boek ‘De Speechschrijver’ uit vol verhalen en tips over de kunst en kunde van een goede speech. Zij is ook de oprichter en eigenaar van de Speechschrijversvakschool.

Leerdoelen: tijdens deze masterclass leer je hoe je een passende en pakkende speech schrijft voor deze bijzondere gelegenheden.

Studiebelasting: 1 dag training, 1 uur voorbereiding

Masterclass: ‘Speeches voor kerst en nieuwjaar’

Trainer: Renée Broekmeulen

10 december 2024

Het is in de meeste organisaties een jaarlijks ritueel: de kerst- of nieuwjaarspeech. Op zich natuurlijk niet zoveel anders dan een ‘gewone’ speech. Maar er is ”en duidelijk verschil: het moment. De overgang van het oude naar het nieuwe jaar. De kerst- en nieuwjaarspeeches zijn er om die overgang te memoreren en te decoreren. Om oud en nieuw, verleden en toekomst, mensen en wensen met elkaar te verbinden. Dat kan ruwweg op drie manieren, afhankelijk van spreker, publiek en setting: feestelijk, feestelijk met een zakelijk randje of vooral zakelijk en beleidsrijk. Welke manier kies je? Welke manier past het beste bij het moment én bij de rol van de spreker?

Opzet: je leert wat je nodig hebt om deze verschillende soorten speeches op te bouwen en aan te kleden, welke (hoofd) boodschap het beste bij je spreker en bij je publiek past, hoe je een persoonlijk verhaal kunt gebruiken om je speech warmte te geven, hoe je de speech boeiend en verbindend maakt. Dat leer je door te kijken en te luisteren naar speeches van anderen, door korte oefentekstjes te schrijven en de feedback van de andere deelnemers en de trainer.

Leerdoelen: na de masterclass weet je hoe je een kerst-of nieuwjaarspeech schrijft die past bij spreker en publiek, moment en setting.

Renée Broekmeulen schrijft al ruim 25 jaar speeches voor politici en bestuurders, managers en CEO’s. Daarnaast traint ze al meer dan 20 jaar de speechschrijvers die werken voor lokale en landelijke overheden en in het bedrijfsleven. In 2022 kwam haar boek ‘De Speechschrijver’ uit vol verhalen en tips over de kunst en kunde van een goede speech. Zij is ook de oprichter en eigenaar van de Speechschrijversvakschool.

Studiebelasting: 1 dagdeel training, geen voorbereiding

Kosten: 300 euro (ex btw)

Inschrijfformulier Masterclasses

Selecteer hieronder je Masterclass en schrijf je in. Omdat de Speechschrijversvakschool een CRKBO-registratie heeft is het mogelijk om een paar trainingen ‘vrij van btw’ aan te bieden.  Als je dat op prijs stelt kunt je daarover contact met ons opnemen.   

Selecteer hieronder de masterclass (verplicht veld)

Renee_zwart-wit

De Speechschrijversvakschool

Oprichter en eigenaar: Renée Broekmeulen.

Adres

Laan van Meerdervoort 448
2563 BG Den Haag

Telefoonnummer